urAREVA KĆI

Naslovnice knjiga – šarene, jednobojne, jednostavne ili pune blistavih detalja – ono su što nam prvo privuče pažnju s polica knjižnica i knjižara. Neki čitatelji tvrde da im uopće nisu važne kad biraju knjigu koju će sljedeću kupiti ili čitati, a drugima su jednako važne poput samog sadržaja.

Bez obzira jesu li vam ili nisu važne pri odabiru knjiga koje čitate, jedno je sigurno: naslovnice ćete uvijek zamijetiti.

Upravo zato što ih i ja uvijek zamijećujem, neprestano se pitam o tome kako one nastaju. Tko sve sudjeluje u tome procesu i zašto prijevodi romana često nemaju iste naslovnice kao i knjige u originalu.

Ta i nekoliko drugih pitanja ponukala su me da malo detaljnije istražim ovu temu, pa sam se za pomoć obratila upravo izdavačima i zamolila ih da nam otkriju kako taj proces izgleda kod njih. I upravo su to učinili. U današnjem postu svoj proces dizajniranja naslovnica donosi nam Marija Morić, voditeljica likovno-tehničke redakcije Mozaik knjige.

naslovnice knjiga kradljivac poljubaca

Kako izgleda proces dizajna naslovnice knjiga u Mozaik knjizi?

Najbolje je ako dizajner može i stigne pročitati knjigu za koju radi naslovnicu, međutim to često nije moguće, uglavnom zbog manjka vremena (vrijeme=novac) pa dizajner naslovnicu kreira tako da istraži sadržaj na internetu i oslanja se na inpute urednika. Proces se razlikuje za naslove koji se prvi put objavljuju od onih koji su već negdje objavljeni.

Novi naslovi, uglavnom oni domaćih autora, kreiraju se na način da smjernice za naslovnicu daju autor i urednik. Dizajner u dogovoru s njima i uzimajući u obzir smjernice koje je dobio izradi nekoliko prijedloga smjera kako bi naslovnica mogla izgledati. Odabrani smjer se dorađuje i dovršava te postaje naslovnica koju ćemo objaviti.

Već objavljeni naslovi nas pomalo ograničavaju jer većina čitatelja prati rad svojih omiljenih autora i već zna kako koji naslov izgleda u originalu pa su često skloni tom ili sličnim rješenjima. U tom slučaju neki okviri su već postavljeni, ali ponekad se znamo i potpuno odmaknuti od njih, naročito ako imamo argumente za to.

Daju li se dizajneru razriješene ruke ili detaljne upute?

Ponekad dizajner dobije veću slobodu, ali u većini slučajeva upute su prilično detaljne. Također sve nove naslovnice prolaze kroz proces biranja motiva, dorade i odobrenja kako bismo na tržište izašli s naslovnicama koje su prilagođene našim zahtjevima, ali i našoj publici.

Ukus publike osluškujemo kroz feedback s tržišta i naročito društvenih mreža, a vizualima nastojimo pratiti i svjetske trendove.

Moraju li motivi na naslovnici biti povezani s motivima koji se pojavljuju u knjizi?

Ne postoji zakon da moraju, ali knjiga je “proizvod” gdje je idealno da se svi elemeni međusobno podupiru i nadopunjuju te na najbolji mogući način privlače kupca i komuniciraju osnovne informacije o knjizi. Knjige su kao ljudi, ne sudimo ih po izgledu, ali oni koji su nam privlačni zapnu za oko.

naslovnice knjiga nevaljalac ostaje nevaljalac recenzija

Gdje se pronalaze slike koje vidimo na naslovnici?

Fotografije se većinom pronalaze i kupuju na specijaliziranim stockovima, a ponekad, kada budžet to dopušta (čitaj: jako, jako rijetko) radi se fotografija baš za određenu naslovnicu.

Naši naslovi nemaju velike budžete te organizirati i financirati snimanje prema zamisli dizajnera nije baš uobičajena praksa.

Preuzima li se često naslovnica za prijevod s originalne knjige i o čemu to ovisi?

Preuzima se kada su u pitanju veliki svjetski hitovi koji kod publike već imaju prepoznatljivost, ali to najviše ovisi o budžetu (neke naslovnice znaju biti izuzetno skupe te se uz troškove prava, prijevoda, lekture i korekture izdavačima nikako ne isplati investirati u naslovnicu za naše uobičajeno male naklade). Obično se naslovnicom onda slijedi ideja originala. Veliki svjetski hitovi se i tiskaju u većim nakladama pa mogu “podnijeti” trošak skuplje naslovnice.

Postoji li jedan dizajner koji radi na svim vašim knjigama ili se radi o više osoba?

Mi smo kroz godine izgradili tim dizajnera s kojima najčešće surađujemo, ali, naravno, taj tim se mijenja pa vremenom neki prestanu raditi, a neki novi se pojave.

Postoji li još nešto važno ili zanimljivo o procesu nastanka naslovnica što biste voljeli podijeliti s čitateljima?

Pa s onima koji su dizajneri bih svakako podijelila nešto što možda ponekad izgube iz vida. Naslovnica je prvi element knjige koji komunicira s kupcem i ako želite da vam naslovnica bude primijećena prvo i osnovno je da znate točno komu se njome obraćate. Naslovnica ne služi tome da bi lijepo izgledala u vašem portfoliu nego da privuče kupca da kupi vašu knjigu. Također na tržištu malom poput našeg budžeti za naslovnice vam sežu od vrlo mali do nikakav što se naravno ne smije odraziti na finalni proizvod pa trebate postati jako vješti u pronalaženju efikasnih rješenja u kratkom vremenu. Izdavaštvo nije “romantična” brašna kako možete vidjeti u nekim filmovima, to je posao kao i svaki drugi gdje se stalno borite s rokovima i malim budžetima.

A ostalim našim čitateljima želim puno dobrog štiva ukoričenog u naslovnice koje će im oduzimati dah i kojima će se rado vraćati.

naslovnice knjiga izbor

Naslovnice knjiga pričaju vlastitu priču

Hvala Mariji i timu iz Mozaik knjige na trudu i želji da nam otkriju svoje male “tajne”.

Sigurna sam da ćete, baš poput mene, odsad na knjige na vašim policama gledati drugačijim očima, a pogotovo na one čije korice su vam posebno prirasle srcu. Kad se radi o Mozaiku, za mene su to definititvno naslovi Kiere Kass u serijalu Izbor i krasotica od romana Kradljivac poljubaca autorice L.J.Shen.

Do sljedećeg tjedna i novog intervjua, pozivam vas da nam otkrijete imate li vi svojeg favorita? Koje naslovnice knjiga iz Mozaikov knjige su vama najdraže?

Rose Strong

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *